Sayang Abah. Sayangi Suami.

16.5.15


Assalamualaikum.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.


Tiba-tiba dalam dua tiga hari ni teringat kat abah. Dah lama tak balik kampung ada la dekat tiga minggu. Rindu kat semua yang ada kat kampung. Bila teringat abah, teringat balik zaman kecik-kecik. Abah nak kata loving memang tak pernah nampak kasih sayang yang terpancar dalam hati dia. Ceh!! Mana-mana perempuan yang dapat suami macam abah aku confirm cakap suami dia tak romantik, tak memahami, bukan pendengar yang baik, pendiam, etc. Serius. Sebenaqnya ni nak habaq mai. Lelaki macam tu susah sangat nak cakap 'I love you' 'I sayang u' tapi dia tunjukkan dari perbuatan yang kadang-kadang kita tak sedar sebenarnya itulah cara dia menunjukkan kasih sayang. 

Masa aku kecik, aku selalu tertidur depan tv. Aku tengok tv, sampai tv pulak yang tengok aku. Selalunya abah akan angkat dan dukung aku letak dalam bilik. Sebelum tu abah akan kemaskan tilam dan bantal sebelum letak aku dalam bilik tidur. Bila aku terbangun aku dah pelik tiba-tiba dah ada dalam bilik sendiri. Ada masa, aku perasan abah akan selimutkan aku masa aku tidur. Mungkin abah fikir aku dah tidur. Sayang betul abah pada anak-anak.

Tapi bila dah besar berat pun dah bertambah. Abah selalu cakap aku dah berat abah tak larat lagi nak angkat. Aku buat jugak perangai lama, sampai satu masa abah dah tak mau angkat dibiarkan aku tidur sorang-sorang dekat depan, memang haru kau. Buka-buka mata dah gelap gelita. Menangis terus sebab masa aku bangun nak ke bilik, kaki aku kebas sampai tak boleh nak berjalan macam orang normal. Bayangkan orang yang fobia gelap berlari ke bilik terhuyung hayang. Masuk je bilik. Debushhh!! terus tidur le. Menangis kejap lepas tu sambung tidur balik. Sejak hari tu kalau aku mengantuk je aku cepat-cepat masuk bilik.

Abah tak pandai masak. Abah tau masak maggi, masak telur goreng dan masak air je. Tapi yang istimewanya abah, abah tak akan makan lauk yang beli kat luar. Abah sanggup suruh masakkan telur goreng, biar dia makan telur goreng je walaupun dalam tudung saji tu dah penuh lauk pauk beli kat luar. Satu hari, abah tanya samada aku nak makan maggi tak. Mestilah nak kan. Orang dah offer katakan. Abah masak maggi kari siap masukkan dalam mangkuk, sudu dan garfu serve untuk aku. Aku baru terfikir nak makan lambat sikit, tiba-tiba abah dah bagi hantar dulu. Aihh rasa bersalah pulak..

"Abah...kenapa abah ambilkan. Siti boleh ambil sendiri.."- aku
"Tak apalah.." - abah

Walaupun abah masakkan maggi kari je tapi aku boleh rasa kasih sayang disitu. Aku makan sampai habis walaupun abah bagi maggi penuh satu mangkuk macam nak bagi dua orang makan. Lagi, abah suka ceritakan cerita dongeng kanak-kanak. Sang kancil dan sang buaya. Setiap malam, setiap kali abah suruh aku dan abang urutkan dia, abah akan ceritakan cerita dongeng yang kadang-kadang tak masuk dek akal. Aku terhibur dengan cerita abah, sama-sama gelak ketawa. Rindu.

Abah aku memang tak banyak cakap. Kalau orang sibuk cerita hal orang lain, dia akan diam je. Dia juga pernah tegur " Buat apa nak sibuk cerita hal buruk pada orang lain?? Nanti kalau kita dah ada anak sendiri apa rasanya kalau anak kita buat jahat dan orang lain pulak mengata kita?? Mesti tak suka kan??"


Kalau mak marah aku, abah akan diam. Kalau abah tau aku menangis. Lepas marah mak reda, abah akan masuk bilik redakan hati aku yang tengah bersedih. "Mak kau letih tu.. jangan buat mak marah." Ada juga abah sengaja nak ambil hati aku. Esok tu abah akan bawa aku ikut dia pergi beli barang. Dia belikan air untuk aku. "Patimah nak minum air apa?? Abah belikan.." Oh ya abah aku tak selalu panggil aku siti, dia suka panggil aku fatimah. Abah jarang marah, kalau dia marah dia akan pujuk balik.

Itulah cara abah menzahirkan kasih sayang walaupun lisan tidak berkata tapi perbuatan telah membuktikan segala. Bila kita ada ayah, hargailah dia. Kadang-kadang aku tak faham kenapa ada anak yang sanggup buang ayah sendiri sedangkan dia dah banyak berkorban tenaga, wang ringgit nak cari nafkah bagi makan, pakai untuk isteri dan anak-anak. Pening mereka nak fikirkan mana nak dapat duit untuk sara keluarga. Bukan ibu je yang kita kena hargai, ayah pun sama jugak.  

Bila kita ada suami apa pun kelemahan dia selagi mana dia tak suruh kita buat sesuatu yang melanggar perintah Allah, kita terimalah suami seadanya. Kadang-kadang jugak aku tak faham kenapa ada isteri yang tak tahan hidup dengan suami hanya disebabkan suami tak romantik atau pendiam?? Nobody perfect right?? Kita hidup bukan semata-mata untuk dunia je. Tapi syurga yang kekal abadi. Kalau kita mampu tahan sikap suami, tetap taat setia walaupun kena herdik sekalipun, InsyaAllah Allah akan balas dekat akhirat nanti. Ada jugak suami yang malu nak sebut perkataan "I Lap U" tapi tau tak jauh disudut hati ada sayang. Betul tak?? Cehh macam tau-tau je hati lelaki.. Hee~

Buat lelaki, jadilah suami yang baik, penyayang dan pemimpin yang bijak. Wanita sukakan perhatian. Dahagakan kasih sayang. Apa jua kelemahan yang ada cuba perbaiki untuk keharmonian rumah tangga. Tapi kalau tetap tak boleh ubah contoh sikap pendiam tak boleh nak berubah jadi ramah tamah sekelip mata, berbincanglah dengan isteri. Cuba sedaya upaya untuk fahami hati wanita. Sentiasalah berfikiran positif. InshaAllah kebahagian akan datang dengan adanya sikap saling bertoleransi, bertolak ansur, memahami dan sentiasa terbuka apabila pasangan menegur sikap kita.

Ok sampai disini saja. As Salam.


 
S Pink Premium Pointer