Anak Buah

18.5.15


Assalamualaikum.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.

[ Alya, Nea, Dina ]
Beberapa minggu yang lepas, masa ada kat kampung kakak ceritakan kerisauan dia tentang anak sulungnya, Nor Dina Balqis. Nak tau apa yang dirisaukan sangat tu?? Dia risau sebab pemikiran anak dia tak macam budak sebaya. Dina baru umur 7 tahun. Dina lebih memahami kalau mama dia tak cukup duit. Kalau dia nak sesuatu dia akan tanya dulu samada mama dia ada duit ataupun tak. Ada satu hari, kakak aku kata dia tak banyak duit kalau nak beli barang mahal-mahal. 

"Tak apa mama. Mama boleh guna duit kakak.."

Dina dengan Alya ada simpan duit tabung untuk keperluan mereka berdua. Kakak risau sangat kalau Dina dah besar nanti dia tak rasa gembira dengan kehidupan dia sebab dia tak dapat apa yang dia nak sebab terlalu memikirkan tentang orang lain. Bagi aku eloklah kalau dia berfikiran macam tu. Sekurang-kurangnya bila dia dah besar dia pandai berdikari sendiri bukan hanya tahu meminta itu dan ini tanpa memikirkan samada ayah atau mama dia ada duit ataupun tak. 

Tapi ada juga sisi negatifnya. Aku risau dia akan rasa sedih kalau tengok kawan-kawan dia dapat apa saja yang mereka nak. Macam aku dulu la. Masa zaman sekolah aku sanggup pakai beg koyak dan kasut koyak sedangkan mak dan abah memang mampu nak beli untuk aku. Cuma aku tak nak menyusahkan mak abah untuk keluarkan duit beli beg dan kasut yang bagi aku agak mahal. Aku pendam apa yang aku nak.

Petang tu aku bawa anak-anak buah pergi keluar jalan-jalan dekat taman permainan dan beli peralatan sekolah. Dari riak muka mereka sangat seronok. Tiba-tiba aku terdengar Dina kata pada Alya dan Umai "Eh jangan la ambik mahal-mahal. Ambik yang murah je la. Kesian Mak Teh". Aku tersenyum. Dalam fikiran 'patutla mama dia risau sangat'.

"Tak apa, awak ambik je apa yang awak nak. Mak Teh belanja semua." - aku
"Tak apa ke Mak Teh??" - Dina
"Tak apa la..Ambik je jangan risau.." - aku
"Mak Teh dah dapat duit banyak ke??" - alya
"Haah la.. Mak Teh tengah banyak duit la ni.." - aku

Si umai dan alya terus ambil je apa yang diorang nak. Dina macam teragak-agak. "Mak Teh, kakak nak yang ni boleh tak??" sambil tunjuk pen warna warni glitter pada aku. "Boleh.." Masing-masing dapat sorang satu. Lengkap dengan pemadam, gam dan pensel mekanikal. Entah pandai ke tak pakai pensel tu. 

"Terima kasih Mak Teh.." - bila aku dengar ucapan terima kasih oleh Alya dan Dina, aku rasa terharu sangat. "Sama-sama" Aku tersengih tengok gelagat mereka. "Sayang Mak Teh tak??" "Mestilah sayang...." yang si kecik Nisa tu pulak sibuk nak beli jugak. Sebelum keluar, kalau nampak aku pakai tudung laju je berlari nak ikut sama dengan pelat baru nak belajar bercakap "Nak itot....."

Sebenarnya banyak pengalaman mencuit hati yang aku dah lalui dengan diorang semua. Pernah naik motor si nisa duduk paling depan tertidur. Tersengguk-sengguk dia nak tidur. Aku dah risau dah. Dah ler aku tengah bawa motor. Belakang anak-anak buah aku yang kecik je. Nak suruh sapa pegang?? Aku kejutkan nisa, dia buka mata kejap lepas tu tutup mata balik. Aku pun bawa la motor laju-laju sampai ke rumah. Haiyoo boleh tidur pulak atas motor. Bila aku nak angkat dia dukung bawa masuk rumah dia terbangun cepat-cepat dia pegang side mirror motor nak suruh bawa jalan-jalan lagi. 

"Nisa awak tu tidur kat rumah la. Mak Teh tak boleh nak bawa awak jalan.. Asyik tidur aje.." - Alya
"Mak Teh pergi bawa dia msuk rumah lepas tu kita jalan lagi.." - Alya

Alya memang macam tu, bila bercakap kalah orang besar. Masa kejadian berlaku dia baru umur 4 tahun. Pernah jugak aku bawa Alya dengan Dina naik motor ikut jalan kampung lain. Tiba-tiba motor berhenti betul-betul dekat depan rumah anjing. Anjing tu dah melalak nak kejar kitorang. Aku buat u-turn hampir nak terjatuh berat nak mampos anak-anak buah aku. Takut gila. "Mak teh cepat Mak Teh...!!!" "Cepat cepat cepat...!!!" Bila dah jauh. kami gelak sama-sama. 

Bila waktu solat Alya selalu nak solat sama-sama dengan aku. Bukan tak mau solat sama tapi aku tak tahan nak ketawa bila tengok cara dia solat. Pernah sekali tu tengah solat sama-sama, adik panggil si alya ajak makan. "Kejap..Alya tengah solat ni.." Nak pecah perut aku tahan gelak. Bersalah pulak sebab tak kusyuk solat. Allahuakbar.

Ada juga hari tu umai datang rumah. Dalam pukul 6.30 sikit lagi nak abis solat asar, dia cakap dengan aku. 

"Mak Teh Umai tak larat la nak solat. Pening kepala." - umai
"Awak kena solat juga kalau tak solat Allah marah nanti.." - aku
"Tapi umai macam nak pengsan dah ni..."- umai
"Awak sakit ke?? Ok kalau macam tu awak solat duduk je la.." - aku
"Boleh ke??"- umai
"Mestilah boleh. Tapi solat duduk hanya untuk orang yang sakit yang tak boleh solat berdiri je tau. Kalau tak sakit tak boleh solat duduk. Solat ni banyak cara. Ada solat duduk, solat berbaring." - aku
"Umai boleh solat duduk tak??"- umai
"Umai kalau larat berdiri solat macam biasa je la..." - aku
"Alaaa umai pening kepala..."- umai

Disebabkan dah tak ada cara untuk suruh dia solat berdiri, aku ajar cara-cara macam mana solat duduk. Dia suruh aku pergi jauh sikit malu aku tengok dia solat duduk. Mungkin dia kekok tak pernah lagi solat cara duduk. Aku risau jugak kalau dia buat solat duduk walaupun dia tak sakit. Tapi daripada dia tinggalkan solat aku terpaksa juga ajar dia solat cara duduk. Dalam masa umur 7 tahun banyak benda lagi dia tak faham. 

Inilah pengalaman dengan budak-budak banyak kerenah dan banyak perangai. Sebelum menjadi bakal ibu yang akan menimang cahaya mata suatu hari nanti dengan izin-Nya, aku kena belajar macam mana nak tangani sikap anak-anak buah terlebih dahulu. Memang kalau diikutkan lagi mencabar rasanya. Tapi disebabkan aku bukanlah setiap hari bersama mereka aku belum tahu lagi cabaran sebenar menjaga anak-anak dan melayan segala kerenah mereka yang bermacam-macam perangai. Kena banyak sabar dan berlembut. Aku juga kena belajar cara berkomunikasi dengan anak-anak supaya mereka dapat dididik dengan pendidikan yang betul.

Cukup cukup sudah. Cukup sampai disini saja. 
Baiklah. Nak tidoq dah. As salam.


 
S Pink Premium Pointer