Proses Penambahbaikan Rumah

14.7.15


Assamualaikum. 
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.

Dah seminggu lebih tak balik kampung. Rindu pulaks. Tak tahu apa cerita proses renovate rumah gua. Kadang-kadang rasa malas balik kampung pun ada bukan sebab tak mau balik tapi tak tahan dengan segala debu dan pasir yang ada. Buat aku sesak nafas. Bila tidur je gigih aku nak bernafas macam orang kena asma. Bila balik kampung je kena selesema, nak demam, batuk, pening kepala. Mandi pun rasa takut-takut. Takut kena skodeng. 

Pakaian kena lengkap tutup aurat 10 jam setiap kali ada proses-proses renovate rumah. Tidurlah dengan tudung-tudung sekali. Tak ada privacy kat rumah sendiri. Nak masak jangan cakap la. Berterabur. Sos, kicap, garam entah kemana letaknya. Berserabutnya. Rasa macam nak panggil Eric suruh deco rumah ni. Dua minggu lepas aku balik kampung pun tak siap-siap lagi. Terpaksa la tahan. Tapi keadaan dah ok sikit dari mula-mula dulu. 

[Kerja saki baki yang tak siap lagi]
[Keadaan dapur yang sangat serabut]

Bila dah ada kat kampung tahap kemalasan aku nak balik kajang memang tinggi. Malas nak drive jauh-jauh. Pernah lepas sahur tertidur sampai 6.30. Kelam kabut oii.. Nak mandi, solat, iron pakaian lagi. Bila dah lambat, jadi terpaksa drive macam orang gila. Kalaulah aku guna kereta power sikit confirm berdesup aku bawa kereta. Nasib baik guna viva je. Kang laju-laju sangat dengan aku-aku sekali melayang. Hari tu kereta aku kena sagat baik punya. Entah siapa yang parking kereta tak pandai habis sisi belakang kereta aku bercalar. Kepada orang yang melanggar kereta gua tu it's ok. Redha je la. Benda nak jadi kan.

Tadi buka whatsapp abang send gambar ruang tamu. Dah siap dihias walaupun tak complete sepenuhnya. Abang aku bukan mat lembut ya. Dia jantan uolls. Cuma kelebihannya suka menghias rumah citarasa macam orang perempuan. Abang lagi sorang pun sama badan je nampak sado tapi expert gila bab memasak dan menjahit langsir yang jugak kerja orang perempuan. Ok cukup. Malas nak cerita banyak. 


Dah dekat dah kita nak sambut hari raya. Pejam celik pejam celik dah nak masuk bulan syawal. Alhamdulillah masih dipanjangkan umur dan diberi peluang oleh Allah untuk bertemu dengan bulan ramadhan. Esok pagi-pagi nak balik kampung takut nak meredah jammed kalau balik lewat. Doakan aku selamat sampai ke kampung ya. Moga dapatlah aku bertemu syawal untuk tahun ni. In Sha Allah kalau masih dipanjangkan umur. 

As Salam.

 
S Pink Premium Pointer