Khas buat mak

16.7.11

Assalamualaikum w.b.t
Malam tadi bersembang dengan kakak dari pukul 10 - 12 tgh mlm..pok pek merepek.. hikhik..Lepas tu rasa mengantuk pulak, jadi apalagi kami pi tidoq..

Aku ni jarang sgt bermimpi yang baik2..asyik mimpi misteri nusantara ajer..aku pun tak tahu la ape kejadian senanyer yang terjadi pada aku..aiyoyo......

Aku masih ingat aku mimpi malam tadi, menakutkan..sama macam yang jadi sebelum2 ni, yang aku ingat adalah aku sebut nama Allah banyak2 kali sebab terlampau takut..

[ go0gle picture ]

dan juga aku nampak dalam mimpi tu mak aku ada kat sisi aku..
aku peluk mak aku..dan sedar xsedar aku terbangun..Aku sedih tiba2 sebab aku sangat sayang pada mak aku..kalau mak dah takda siapa yang akan ambil berat pasal aku kalau aku ada masalah,
buat mak tersenyum dengan kejayaan aku,buat mak bangga dengan apa yang aku kecapi, ringankan beban dengan menjaga diri sendiri tanpa bantuan mak...

erm...banyak ye kesilapan yang kita buat pada mak..bersalah dan rasa kecewa dengan diri sendiri,
walhal dulu masa remaja tak fikir tu semua, asyik memberontak anggap diri je yang betul dan menang.

bila dah meningkat dewasa ni dah berfikiran matang sikit..sikit je la..tapi dah xdegil mcm dulu dah tak malas mcm dulu.. yang penting aku akan sentiasa SAYANG mak aku sampai hayatnya.

nak kata mak aku garang sangat tu bagi aku mak memang garang tapi hanya ada masa2 tertentu je la.
orang anggap aku orang senang tapi realitinya mak aku tak mengajar anak2 dengan kehidupan senang.
aku pernah merasa pakai beg koyak, kasut koyak, baju sekolah pakai tiga tahun berturut2. Bukan tak mampu beli, tapi bila aku tengok mak dan abah aku bertungkus lumus cari duit. Aku diamkan aje. Mak aku tak tahu pun.

Pergi sekolah dapat dua ringgit, tambang dah seringgit pergi balik, cukup2 je beli makanan.
Aku tak nak mintak lebih2..sebab aku tak mau susahkan mak abah. Tu pun dah kira bersyukur..Alhamdulillah..

Abang2 aku selalu buli aku, selalu cakap aku tak pandai masak. Sedih tau..!!
Pernah sekali tu ada orang lelaki ni datang ke rumah aku pun tak tahu siapa dia
dia tanya kenapa mak tak pernah ikut rombongan kampung pergi bercuti mana2..
aku masih ingat mak cakap :

"Kalau aku keluar nanti siapa nak masak kat rumah.."

Aku tergamam, kalau lah aku pandai masak mesti tak susahkan mak, aku faham mak tak suka beli 
makanan dekat luar. Makanan yang dimasak oleh orang rumah melambangkan perasaan kasih sayang..cewahh..Lepas dari tu aku cuba belajar masak. Aku suruh mak ajar aku masak mak cakap:

" Tengok mak masak dulu, nanti barulah buat sendiri..."

Banyak kali juga lah kena marah..

  • perah santan pun tak tahu
  • siang ikan pun tak reti
  • mesin kelapa pun tak pandai
  • Masak gulai berketul2 siapa lah selera nak makan. 
  • Terlebih garam
  • Masak sambal hangus

Aku berusaha jugak siap tulis ramuan dekat microsoft word dan print. Siap..!! Hafal2...!! Benda senang pun nak tulis.

Bila dah lama2 pandai jugak aku masak. Tapi nak kata terer masak semua tu tak ada lah..Masak lauk je reti..Walau pape pun mak aku tetap champion semua benda mak tahu masak...Aku kena belajar lagi ni. Bukan tak nak belajar tapi disebabkan aku dah sambung study ni tak ada masa dah aku nak belajar masak. Aku masih tak reti buat segala jenis bubur, mee, kuih raya..haish...sabo je la..

Bagi sesetengah orang mesti tak pernah rasai apa yang aku rasa, tapi aku berterima kasih jugak pada mak sebab kalau aku nak kawen nanti tak ada lah aku bersusah2 nak belajar masak. Nak kata memasak ni susah tak la susah sgt yang penting cukup bahan.

Bak kata abg aku kau nak masak bahan2 tu kau campak2 je...!! Aik dah tertukar motif aku nak cerita, dari mimpi terus story tentang masak..haha..ape daa...

Khas buat mak : Terima Kasih MAK..!!
 
S Pink Premium Pointer