Imam baca laju bebenor~

18.6.15

Assalamualaikum.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.

Image : http://muis.org.my/
Seronok sangat jumpa dengan Ramadhan lagi tahun ni. Bersyukur Allah masih panjangkan umur. Bila tiba waktu ramadhan, ramai orang mengambil peluang memperbanyakkan amal ibadat terutamanya melaksanakan solat sunat tarawih. Sebut pasal solat sunat tarawih, dah dua hari aku solat berjemaah. Pertama, aku rasa kurang selesa dengan keadaan surau yang agak panas. Tapi yang tu tak apa lah kena tahan sikit panas. Itu belum lagi rasa panasnya neraka. 

Cuma imam untuk solat sunat tarawih bacaannya terlalu laju terutama waktu duduk antara dua sujud. Aku baru duduk dalam beberapa saat imam terus sujud balik. Baru je nak baca zikir sujud, imam dah bangun. Terpaksa baca dalam keadaan yang laju dan secara tak langsung aku tak dapat rasa indahnya solat. Makna bacaan yang aku baca pun aku tak dapat nak hayati. Aku bukan pandai sangat bahasa arab bila baca terus faham macam translate google. Rasa kelam kabut sangat. Nak menghadap Allah ni kena la tenang. 

Tak tau la kalau aku je yang rasa macam tu. Aku tak ada lah bersangka buruk dengan imam dekat surau tu. Mungkin dia baca, bacaan yang lebih pendek. Atau mungkin imam tu pertimbangkan keadaan makmum. Ada makmum yang suka imam baca laju, ada yang suka imam baca lambat-lambat. Walau macam mana pun aku tetap pergi solat kat sana. Lagipun dekat sangat dengan rumah sewa, boleh jalan kaki je. Nak solat kat masjid UKM, jauh sangat nak drive.

Aku pernah solat sunat tarawih dekat masjid putrajaya. Dengar bacaan imam lengkap dengan tajwid dan makhraj. Cukup dengan tokmaninah. Bacaannya pun tak laju sangat dan tak lambat sangat. Nak solat pun tenang je hati. Tapi itu cerita beberapa tahun lepas masa belajar dulu. Sekarang tak tau imam yang sama atau tak. Aku bukanlah sempurna sangat sampai nak memperkatakan tugas dan tanggungjawab seorang imam. Ini cuma luahan hati sebagai makmum, sebagai hamba Allah jugak.

Oklah itu je luahan hati aku.

P/S : Awak mesti tengah baca kan?? Heee~ Selamat menjalani ibadah puasa dan perbanyakkan amal ibadat. Sabar. Doa banyak-banyak. Trust in Allah ok! :)

As Salam.


 
S Pink Premium Pointer