Nama anak Mak Teh

6.7.15


Assalamualaikum.
Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.


Aku dah lama tak jumpa anak buah aku, asal balik kampung je dorang dah balik rumah. Rindu sikit la terutamanya si kecik, nisa. Nampak jantan tapi muka ayu. Hari tu aku balik kampung awal sikit. Dapat la jumpa dorang berdua, Dina dan Husna aka Alia. Aku suka buat aksi pelik-pelik sikit. Aku nak bagi kakak (Dina) gelak gembira sebab jarang aku tengok dia gelak. Iya la pergi sekolah asyik kena buli je.

Heee~ Kesian. Biasalah tu budak zaman sekarang asal gaduh sikit tak nak kawan. Asal lemah sikit, kena ejek. Sama la macam aku dulu. Tapi aku ni jenis hati kering lantak kau la nak cakap apa pun ada aku kisah?? Tak nak kawan sudah sebab sepanjang aku sekolah tak ada lagi aku rasa tak ada kawan walaupun aku ni pendiam macam mulut ada batu permata. Jangan tak tahu sekolah menengah dari form1-5 yang jadi kawan baik aku semua yang fofular dan cantik meletops. Bongkak betul ayat timah kan??

Berbalik cerita tadi, Dina asyik suruh aku buat benda yang sama berulang kali. Dia cakap makteh ni kelakar la buat la lagi. Aku tak boleh la buat aksi 'tak boleh blah' tu dua kali rasa macam fake sangat. Hahaha. Sekali cukup. Baru rare sikit. Kalau bakal mak mertua aku nampak perangai gila aku, aku rasa dia akan mimpi ngeri. Alia nampak cincin kat tangan aku. 

"Ni sapa bagi pakwe makteh ke??" 
"Tak ada lah ni bakal suami bagi, Pakwe-pakwe tak main lah."
"Mak teh dah nak kawen eaaa...."
"Haah la..Nanti mak teh dah kawen dapat anak, nama anak makteh Rabiatul Adawiyah"

Jadi bermula la aksi pelik aku yang membuatkan dorang geli hati. Terkekek gelak. Padahal aku buat-buat menggelupur pengsan sambil buat muka tak cantik. Perangai yang ni aku berani tunjuk kat budak kecik je yang dah besar memang tak la. Malu aku. Minggu yang seterusnya aku balik kampung, yang ada kat rumah cuma umairah. Dok sembang-sembang dia tanya:

"Mak teh.. husna kata makteh dah ada anak. Nama anak makteh Robiantu Hanafiah..."

Aku tergelak. Jauh sangat. Nama tu aku pilih sebab aku suka dengan kisah hidup Rabiatul Adawiyah yang mana hidup dan matinya hanya untuk Allah SWT. Sentiasa rindu untuk bertemu dengan Kekasih yang paling dicintainya iaitu Allah SWT. Wanita solehah yang memilih tidak berkahwin dan meninggalkan segala kemewahan dunia kerana cintanya kepada Allah SWT melebihi segala-galanya. 

"Bukan Robiantu Hanafiah, tapi Rabiatul Adawiyah.."
"Eee husna ni tipu je. Ingat anak makteh tu hantu ke??Haha.."
"Tu la. Hee. Husna tu kan memang macam tu."

Bila sebut pasal anak ni, jauh lagi sebenarnya perjalanan hidup aku. Aku pun tak tahu panjang lagi ke umur aku untuk mengecapi bahagia dengan seorang lelaki yang bernama suami dengan adanya permata-permata hati aku. Kalau ditakdirkan aku berkahwin sekalipun aku tak tahu samada Allah bagi rezeki anak cepat atau lambat. Ada atau tidak. Sempurna atau kurang sempurna. Sihat walafiat atau sakit. Allah menguji hamba-Nya dengan pelbagai cara. Bagi kawan-kawan aku yang dah lama berkahwin tapi masih tak dapat rezeki zuriat, sabarlah. 

Setiap yang berlaku ada tujuan Allah merencanakan perjalanan hidup kita sebegitu. Jangan berputus asa. Teruskan berusaha. Bila dah dapat anak walaupun seorang sekalipun, didik anak jadi insan yang berkualiti. Jangan ramai anak tapi serupa macam tak ada anak, yang akhirnya rumah orang tua tempat tinggal kita. Didiklah anak dengan ilmu akhirat supaya bila kita dah tak ada nanti, zuriat kita tu nantilah yang akan mendoakan kita. Oh ya sebelum nak didik anak, selidiki diri adakah anda dapat menjadi role model untuk anak-anak?? Kalau belum bersedialah dari sekarang ye.

Ok lah Selamat Berbuka Puasa. 

As Salam.

 
S Pink Premium Pointer